Det er vigtigt for de handlende, at butikkernes skiltning signalerer, hvem de er – men det også vigtigt at respektere, at skiltene sidder på en facade på en bygning med sit eget særpræg – mange steder med fine detaljer, der fortæller en historie om en arkitektonisk periode.
Kulturhistorie og arkitektur
Derfor skal kulturhistoriske og arkitektoniske aspekter tænkes ind ved valg af skiltning. Skiltning skal have en designmæssig udformning, der understøtter og bidrager positivt til både den enkelte bygning, men også til byrummet som helhed.
Design og helhedsvirkning
Skilte – både facadeskilte og udhængsskilte - må ikke dominere en bygning eller omgivelserne ved sin størrelse, materialer eller belysning, men gerne bidrage til, at der opnås en god helhedsvirkning i gaderummet.
Placering af skilte
Skilte bør som hovedregel placeres inden for butikkens egen facade, og overkanten af et skilt bør ikke placeres højere end underkant af 1. sal, og der bør ikke forekomme skiltning på tage.
Henvisningsskilte
Har virksomheden/butikken ingen facade mod gade er en fin løsning at opsætte et henvisningsskilt på facaden ved dør eller port.
Navngivning og reklame
Skilte skal i denne vejledning forstås som en navngivning i forhold til en butik eller virksomhed og indeholder enten butiksindehaverens navn, butikkens navn eller et logo. En reklame er et skilt, som reklamerer for et bestemt produkt eller varesortiment.
Midlertidig skiltning
Bannere, reklamer, vimpler og anden form for midlertidig skiltning, både den der opsættes på facader, og den der er fritstående, bør begrænses og kan generelt ikke anbefales. Midlertidig skiltning og reklamering skal behandles som permanent skiltning.
Tilladelser og vejlovgivning
Ved al skiltning, herunder placering af udhængsskilte og skilte på fortov, der er omfattet af vejlovgivningen og vejregler, skal der indhentes tilladelse hos vejmyndigheden.